Як читати літературні твори до ЗНО і не забувати прочитане?

16.12.2014 Катарина Канивец
2984 просмотров

Кожен учень, мабуть, мав проблему з літературними творами: прочитати – прочитав, але в голові майже нічого не залишилось. Ну як тут згадати імена персонажів чи перипетії сюжету?

Особливо, якщо твір – великий, та ще і читаний позаминулого року. Така прикра ситуація може скластися і на тестуванні.

Так що ж робити, щоб пам’ятати прочитане?

По-перше, треба почати читати твори і вести читацький щоденник. Конспекти вчителів у посібниках – це добре, але осягнуте власним розумом і серцем – набагато краще закарбовується в пам’яті.

По-друге треба систематично підходити до читання: краще читати 15-30 хвилин на день, ніж намагатися ковтнути величезний текст напередодні контрольної чи (а і таке буває часто!) самого тестування.

По-третє, не варто сподіватися на хрестоматії. Якщо деякі твори можна відтворити за переказом досвідченого вчителя і уривками, щоб обрати правильну відповідь на ЗНО, то є і такі, де найголовніше криється в деталях стилю, окремих репліках персонажів.

Отже, ви почали систематично читати твори за програмою і завели читацький щоденник.
Якщо ви читаєте прозовий епічний твір (роман, оповідання, повість, новелу) або великий ліро-епічний (поему, роман у віршах), то порадимо зупинитися на таких пунктах:

1. Автор, історія створення, рік написання (якщо відомий). Цікаві факти про твір (Наприклад: “І.Котляревський, “Енеїда”, 1798 р. Перший твір нової української літератури. Автор до твору спочатку серйозно не ставився). Рід, жанр твору (інформація є в посібниках та анотаціях).
2. Псевдонім автора (якщо є).
3. Розгортання сюжету – події: що трапилось у творі (можна фіксувати під час прочитання). Після прочитання – з’ясувати: де зав’язка, кульмінація, розв’язка; сформулювати тему, ідею твору.
4. Персонажі, цікаві факти про них. Часто варто згрупувати їх за певними ознаками. Потрібно зазначити власні симпатії чи антипатії до персонажів, якщо присутнє емоційне переживання.
5. Загальна оцінка прочитаного, враження, висновок.
6. Враження від мови і стилю автора (близький до народного, або навпаки – вишуканий, високий; нейтральний, об’єктивний, спокійни чи емоційний, уривчастий тощо). Виписати кілька незнайомих слів.
7. Цитати, які припали до душі (зручно записувати під час читання).
8. Морально-етичні теми (дружба, любов, кохання, зрада, амбіції тощо), де ми можемо скористатися прикладом з цього твору у власному висловлюванні на ЗНО.

Якщо це поетичний твір (вірш, пісня), то важливими будуть такі моменти:
1. Так само автор, історія створення, час написання і, ймовірно, цікаві факти про твір.
2. Емоційний стан вірша (піднесений, печальний, меланхолійний, протестний тощо).
3. Тематика (любовна, патріотична, пейзажна, філософська та ін.).
4. Віршовий розмір та особливості будови, якщо є – специфічна жанрова форма (сонет, пісня).
5. Художні образи вірша (бажано виписати хоча б ті тропи – метафори, епітети, порівняння, – які справили враження).
6. Мова і стиль автора.
7. Перелік ключових слів (дружба, зрада, патріотизм тощо) для тем ЗНО, де можна процитувати вірш.

Вірші, особливо невеликі за розміром, краще вивчити напам’ять. Поетичних творів на ЗНО винесено не так вже і багато, а питання часто стосуються цитат з цих творів.

Якщо ви ведете читацький щоденник в електронному вигляді, обов’язково зберігайте резервні копії, щоб не втратити свою роботу через прикрий випадок з технікою!

Успіхів і приємного читання!

Автор статті: Жарікова Єлизавета Володимирівна, викладач української мови та літератури навчального центру Enotti